ייחוד התוכנית

השילוב של צורות תרגול שונות בדרך הבודהיסטית

מה מייחד את התוכנית של נלנדה ביחס לקורסים אחרים שאנחנו מלמדות.ים במקומות אחרים?

או מקורסי מבוא והעמקה אחרים המוצעים במסגרות שונות בארץ?

זו שאלה חשובה מאוד ויש לה כמה תשובות. השאלה הזו בעצם נוגעת גם בהתכוונות של הקמת "נלנדה" כדרך להעמקת התרגול לחופש.

אז מה מייחד את התוכנית הזו:

  • הדבר החשוב ביותר בעיננו שהתכנית מציעה הוא הזדמנות לשקע את עצמנו בתרגול הדהרמה, על אופניו השונים, למשך פרק זמן משמעותי מדי שבוע. הדרך הבודהיסטית איננה עוד מיומנות שניתן לרכוש במסגרת של שעתיים מפגש שבועיות. גם יציאה לריטריטים אחת לתקופה, מבלי לשמור על רצף של תרגול ולימוד ביניהם לא מספיקה להפנמת הדרך. בעבר מתרגלות ומתרגלים היו יוצאים לתקופות התבודדות ארוכות. תכנית רב שנתית המבוססת על יום שלם של עצירה, התבוננות, לימוד ומדיטציה הם התחליף הכי קרוב לכך שהצלחנו לייצר עבור מתרגלות.ים הדרך הבודהיסטית במערב.

  • התוכנית ש"נלנדה" מציעה, הינה תוכנית לימודים רב שנתית הבנויה מתוך מחשבה רבה ונועדה לאפשר לתלמידיה כניסה, התבססות והעמקה בדרך. כל תלמיד.ה ייכנסו לתכנית בשלב המתאים להןם, ותקוותנו היא כי הןם ימשיכו איתנו שנים רבות. זו התכנית היחידה כרגע בארץ שמציעה חזון רב שנתי כזה, ואחת מהמעטות שעושות זאת בעולם המערבי כולו.

  • בניית קהילה מתרגלת תומכת שמורכבת מתלמידים בשלבים שונים של הדרך. הדרך הבודהיסטית הינה דרך אישית מאד, שמתרחשת בתודעה של כל אחת ואחד מאיתנו. ועדיין לסנגהה, הקהילה המתרגלת, יש חשיבות מכרעת בתמיכה, בצמיחה ובהעמקה שלנו כמתרגלות. בנלנדה אנחנו משקיעות.ים תשומת לב מיוחדת לבניית הקשרים התומכים בתוך הקהילה, ומאמינות.ים כי יש לתלמידות.ים מה לתת אחת לשניה ואחד לשני - לא פחות ממה שיש לנו המורים לתת. פרקי זמן של דיונים בקבוצות קטנות וגדולות יותר, לימוד עצמי, שיחות, תרגולים משותפים ואף זמנים שבהם התלמידות.ים עצמןם הם שמלמדות.ים בונים סנגהה מגוונת, חמה, רצינית ואוהבת.

  • הלימוד העיוני כחלק בלתי נפרד מהתרגול. עבורנו, מורי התכנית, הלימוד העיוני הינו חלק בלתי נפרד מדרכנו לשחרור. העיון בטקסטים, חידוד ההקשבה לקול המיוחד העולה מהם, התאמת התרגול המדיטטיבי למסרים העולים מהטקסט, ובניית הדיאלוג בין הקולות הפנימיים שלנו לאלו המובעים במסורות השונות – כולן דרכים משמעותיות לתרגל, להפנים ולהרפות מהסבל ומהסיבות לסבל. איננו מטפחים לימוד תיאורטי לשם צבירת הידע, לשם תארים או האדרה עצמית. אנחנו בוחרים בקפידה, מתוך ניסיוננו האישי והמסורות בהן למדנו, ענפי לימוד שיש בהם לשרת את התרגול שלנו, לטפח את האיכויות המיטיבות בתוכנו ואת החוכמה המשחררת.

shutterstock_437817301.jpg